„Terapia SI nie zastępuje nauki w szkole. Jednak sprawia, by uczenie stało się łatwiejsze” Violet F. Maas
„Integracja zmysłowa, to możliwość rejestrowania informacji ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów, ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym i wykorzystanie do celowego działania” Jean Ayers.
Można podejrzewać zaburzenia SI u dzieci, które mają:
– zaburzenia napięcia mięśniowego, zazwyczaj obniżenie napięcia, szybką męczliwość, (nieprawidłowo siedzi przy odrabianiu lekcji, pokłada się na stoliku, podpiera głowę)
– brak koncentracji uwagi, (szybko się rozprasza, długo odrabia lekcje)
– zaburzenia: równowagi, koordynacji ruchowej, dużej motoryki, (dziecko np. nie lubi huśtać się na huśtawce, trudno mu nauczyć się jeździć na rowerze)
– zaburzenia małej motoryki, (dziecko np. ma trudności z wycinaniem)
– słabą grafomotorykę, ma trudności z pisaniem, (dziecko nie lubi rysować, brzydko pisze)
– nadwrażliwość słuchową, zaburzenia analizy i syntezy słuchowej (dziecko ma problemy z czytaniem, dzieleniem wyrazów na sylaby)
– nadwrażliwość dotykową, (dziecko nie lubi ubrań z określonych materiałów)
– problemy z uczeniem się, rozumieniem poleceń, (dziecko ma problemy z zapamiętywaniem)
– są nadpobudliwe, zahamowane, wycofujące się, emocjonalnie słabe, (dziecko ma problemy z zachowaniem, jest agresywne lub płaczliwe)
– trudności z przekraczaniem linii środkowej ciała (dziecko ma trudności w czytaniu i pisaniu),
– zburzenia rozwoju mowy, opóźnienie rozwoju mowy (dziecko ma opóźniony rozwój mowy, wadę wymowy)
– występują przetrwałe odruchy (u dziecka występują odruchy, które powinny wygasnąć w niemowlęctwie i wpływają negatywnie na rozwój dziecka).